The Catholic Principals' Leadership Development | Ontario, Leadership en action and Principal Association Projects,  the service partners for Catholic Principals' Council | Ontario (CPCO)L'Association des directions et directions adjointes des écoles franco-ontariennes (ADFO) and Ontario Principals' Council are offering webinars, documentary resources and professional learning networking sessions to support our principals and vice-principals with the implementation of Ontario’s new math curriculum.

L'Association des directions et directions adjointes des écoles franco-ontariennes (ADFO), le Catholic Principals' Council | Ontario (CPCO), et l’Ontario Principals’ Council vous offre, en partenariat avec ses partenaires (Leadership en action,  Catholic Principals' Leadership Development | Ontario et Principal Association Projects), des webinaires, des ressources documentaires et des réseaux d’apprentissage professional. Ceci dans le but d’appuyer les directions et directions adjointes dans la mise en œuvre du nouveau programme cadre de mathématiques à l’élémentaire.

Webinars/Webinaires

While these webinars are designed by division, foundational content is the same in each, offering unique division-appropriate examples for reflection. All referenced  resources are accessible through your association and Ministry websites. 

Please choose the webinar which best fits your schedule. 

Les webinaires sont prévus par cycle. Toutefois, les informations partagées sont essentiellement les mêmes avec des pistes de réflexion propres au cycle primaire, moyen ou intermédiaire. Toutes les ressources seront logées sur les sites des associations de même que sur le site du Ministère. 

 Veuillez choisir le webinaire qui convient le mieux à votre horaire.   

Winter Webinar/Webinaire d'hiver - Hightlighting Cross-Stranding Components of Effective Mathematics Classrooms/Mettre en évidence l'intégration des domaines, composante efficace des classes de mathématiques

This 75-minute webinar will explore the structure of the new math curriculum from a cross-stranding perspective. Participants will work towards an understanding of integrated teaching of mathematics strands, recognizing high impact teaching practice and mathematical modelling, learn about long-range plans and the elements of assessment that integrate the different strands.  Learn from Dr. Chris Suurtamm, the lead researcher behind the new curriculum as well as practicing principals and math experts. This webinar will be offered in English and French

Ce webinaire de 75 minutes explore la structure du nouveau programme-cadre de mathématiques dans une perspective d’intégration des domaines. Durant ce webinaire, nous améliorerons notre compréhension de l’enseignement intégré des domaines mathématiques en prenant connaissance des planifications à long terme, des pratiques pédagogiques à fort impact, de la modélisation mathématique et de quelques éléments en lien avec l’évaluation dans le contexte de l’intégration des domaines. Dre Chris Suurtamm, chercheure principale de l’équipe de rédaction du nouveau programme-cadre se joindra aux directions chevronnées pour présenter ce webinaire qui sera offert en anglais et en français.

Resource Package

 

Fall Webinar/Webinaire automnal - First 90 Days of Implementation/Les premiers 90 jours de mise en oeuvre
This 60-minute webinar introduces the new Mathematics Curriculum through a Leader’s lens of implementation.   During the webinar participants will work on “getting their head in the game”. Learn from Dr. Chris Suurtamm, the lead researcher behind the new curriculum  as well as practicing principals and math experts.  Be part of the discussions about “where to start”, integrating social emotional learning and how to lead. 

Ce webinaire d’une durée de 60 minutes présente le nouveau programme-cadre dans un contexte de leadership scolaire. Les participants seront invités à réfléchir sur les premières étapes de la mise en oeuvre. Des directions d’école d’expérience travaillent avec la Dre. Suurtamm, chercheure principale du projet de rédaction, pour développer ce webinaire dans le but d’appuyer l’apprivoisement du nouveau programme cadre. Joignez-vous à eux pour des discussions sur des pistes de départ, l’intégration de l’apprentissage socio-émotionnel et comment exercer son leadership. 

Resource package

 

 Documentary Resources/Ressources documentaires

The committee is working on several resources to support the implementation of the 2020 Elementary Math Curriculum. Revisit this page regularly to access new documents. 

Le comité développe quelques ressources pour appuyer la mise en oeuvre du programme cadre de mathématiques à l’élémentaire 2020. Veuillez revenir sur cette page régulièrement pour voir les nouvelles ressources. 

Documentary Resources / Ressources documntaires

How to Start the Conversation / Comment débuter la conversation

Honouring Indigenous Ways of Knowing in Math / Célébrer les formes du savoir autochtone en mathématiques

Mathematics and Equity Centered Reflective Questions / Questions de réflexion axées sur les mathématiques et l’équité 

Math Virtual Family Math Night Resources / Soirées mathématiques virtuelles 

Professional Learning Networks/Réseaux d’apprentissage professionnel

As part of the implementation process, it is important for school leaders to have opportunities to connect with one another to discuss successes and challenges. From November 2020 to March 2021, several Professional Learning Networks (PLNs) will meet every six to eight weeks to discuss and reflect on the implementation of the new curriculum. Through the PLNs, school leaders will have the opportunity to share resources and practices that have been useful at different steps of the implementation process. Association representatives will be present during the meetings of the PLNs to support the discussions and gather information to support resource development. 

 

Les discussions entre collègues sont un moyen efficace de s’entraider dans la mise en oeuvre du nouveau programme cadre de mathématiques. À partir de novembre 2020 et jusqu’en mars 2021, les associations de directions mettront sur pied des réseaux d’apprentissage professionnel (RAP) qui se rencontreront aux six à huit semaines afin d’échanger sur les défis et les réussites face à la mise en oeuvre du programme cadre. Par l’entremise des RAP, les leaders scolaires pourront partager des ressources et des pratiques qui leur ont servi à différentes étapes du processus de mise en oeuvre. Des représentants des associations seront présents pendant les rencontres afin de diriger les discussions et de recueillir des informations qui serviront dans le développement de ressources. Les directions et directions adjointes des écoles de langue française auront leurs propres RAP. 

 

PLN # 1: Structure of the Curriculum

A presentation by Chris Suurtamm, University of Ottawa on Ontario's New Math Curriculum Structure and Supports

Date: November 26, 2020

Resource package

PLN/RAP # 2: Monitoring & High Impact Practices/Monitorage et pratiques pédagogiques à fort impact

A presentation by Dr Christine Suurtamm, University of Ottawa and practicing principals Ana Mena and Jennifer Vieira examining the new resource document High-Impact Instructional Practices alongside the 2020 Mathematics curriculum.

Date: March 02, 2021

Resource package

 

PLN # 3: High Impact Instructional Practices in Mathematics Continued

Join us as we continue to examine the new resource document High-Impact Instructional Practices alongside the 2020 Mathematics curriculum. Let’s consider the possibilities of what this could look like in our classrooms.  Participants will leave with resources to lead this exploration with your team, in a variety of learning landscapes.

Date: March 30, 2021

Resource Package